När rustades IB Gällivare-Jokkmokk? (Bana)

av Björn S. @, Sunday, August 17, 2008, 07:24 (5724 dagar sedan) @ Per-Erik Björkman

Men jag undrar när sista spårlyftningen och upprustningen gjordes och varför gjordes den, mycket av trafiken hade väl flyttats till landsväg redan på 70-talet?


Gjordes inte rustningen för att tyngre transporter för vattenfall skulle kunna genomföras? Större kranar fanns väl i Potjus och Vaikijaur? Har ett svagt minne av att man även körde till Akkats (eller om det heter något liknande) kraftstn i Jokkmokk.

Mvh Henrik R


Utifrån tidtabellsbok del A kan man sluta sig till att upprustningen (spårbyte Gällivare-Jokkmokk) kan ha skett i början av 1970 talet.
Tidtabellsbok del A från 31/5 1970 anger att lok T21 fick framföras i max 50 km/tim. Vare sig T43 eller T44 fick köras på sträckan.
I tidtabellsbok del A från 1/6 1975 angavs att lok T21/43/44 , Tc samt 5-axlig Tb fick framföras i 60 km/tim. 4 axlig Tb 45 km/tim.
En liten förklaring till vad ett 5-axligt Tb lok är. Under några tidiga år i Tb-lokens "barndom" monterades en stödaxel, av NOHAB kallad Pony truck, mitt under loket när loket var vinterutrustat. Detta för att sänka axeltrycket.
Sedermera slopades denna "finess".

Kan du se i tidtabellboken om någon mötesplats (inte hållplats) var i drift mellan Gällivare och Porjus 1975, eller var alla nedlagda då redan?


Hela tråden: