Bitter, nä men något frågande? (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, November 15, 2012, 06:40 (4179 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Håller fullständigt med och saknar just därför den strategiska bevarandeplanen. Just nu verkar det som lite av "lekstuga" där det är någon form av dagsnotering av vad som skall bevaras eller ej.

Fordon anskaffas för att strax därefter avskaffas, bytas bort eller rent av skrotas...

Hur är det med "trä-tåget"?

Ola Ahlström
Malmö

Hej!
Helt rätt finns det ingen bevarandeplan idag som styr. Det är något vi skulle behöva. Det som styr idag är fordonsmöten som hålls varje månad. Där är det med ett antal personer från SJVM verksamhet som har kunskap och beslutsmandat om fordon. Inget fordon kommer in eller avvecklas utan att gå via ett fordonsmöte.

Vi har aktivt jobbat med att avveckla stora delar av vår fordonspark, eftersom vi var uppe över 500 fordon. Det vi i huvudsak har avvecklat är godsvagnar och reservdelsfordon, samt fordon som vi har sett att vi inte kommer ha nytta av, eller ha möjlighet att renovera. Målet är att ha en hanterbar samling fordon, som ska bevaras, och dessa ska vi kunna ta hand om samt placera inomhus.

Med trätåget gissar jag att du menar Ro2a 2702, Co8a 2772, BCo7a 2770, Co9a 1057, Co4 1275, DFo5 2757 och Fo1 25733? Detta tåg ska i högsta grad bevaras och på sikt komma i trafik. Renoveringen av 2702 rullar på, men det är vääääldigt mycket jobb, och vi börjar inte på något annat projket av ovannämnda fordon förrän den är klar. 2770 och 2772 behöver inte renoveras, men de andra kräver stora resurser.

Mvh Henrik R, SJVM


Hela tråden: