Vad borde sparas? (Järnvägsmuseet informerar)

av Öster/NOR, Saturday, November 17, 2012, 13:39 (4171 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Dilemmat när det gäller tågsätt som X1 är ju att enbart en koppling ser rumphuggen ut. Man får vara glad att det finns något kvar, men det hade varit bra att rädda en tills ås att åtm ett 2+2-tåg kan köras.

- Så var tanken lite...ska man köra X1 så ska man nog ha två med sig ;o)) Jag menar så man kommer hem..;o)

Att det inte gick att göra någon lösning med NJM och/eller Spårvägsmuseet är synd, det fanns långt gångna planer som bl.a lär ha stupat bl.a på SVJM.

- Nja "den stora chansen" stupade på oklarheter i avtalet från Jvm som i sin tur byggde på avtalet från SL.

Sedan är ju dessa tåg inte så intressanta idag, att rulla fram en X1-a som 'veterantåg' till t.ex Nynäshamns julmarknad kommer nog inte att mottas speciellt väl av resenärerna.
X1 kanske mår bättre att torrluftskonserveras i ett lokhus i 20 år eller så för att sedan tas fram. Snart kommer X10,om 10-20år X2 mfl.
Yoa2, Xoa5/Xoa8 mfl är inte lätta att härbärgera.

- Ja det hade ju varit den optimala lösningen för väldigt många fordon. Robert borde ha en 3-4 våningars byggnad, med avfuktning, för långtidsförvaring av objekten, högst upp på sin önskelista till Jultomte Björk ;o


Hela tråden: