Vad ska bevaras eller inte ? (Järnvägsmuseet informerar)

av Svempa, Saturday, November 17, 2012, 19:43 (4171 dagar sedan) @ morrgan

Kritiken är obefogad. Jag anser att allt kan inte sparas Och jag tycker HP och fordonsgruppen har motiverat bra. Jag tycker att det är viktigt att Att ett museum sparar på representativa fordom och föremål.
Det är viktig att man skiljer på Nostalgitåg och museitåg. Ett Museitåg ska sparas för framtiden och köras sparsamt. Nostalgitåg är ett tåg som sparas för att köra med så länge intresse finns. Dessa fordon kan man inte räkna med kommer sparas för all framtid utan så länge de som minns dom och ev 1- 2 generationer till finns kvar. Många av våra föreningar sysslar med nostalgitåg Och när de som minns ångloken är borta så kommer det inte finns något intresse för att bevara en massa olika ånglok utan den kanske finns utrymme för ett mindre antal ånglok för att man ska kunna uppleva känslan med ånglok och gamla vagnar. Inte ens vi skulle vilja företa oss en längre resa i särkupevagnar efter Göta. Min generation vurmar för Nitade Co8 och Bo5. Om 50 år kommer många av dessa vagnar och gallras till förmån för B7 B10 och kanske ett X60 . Då får man hoppas att det kanske finns någon förening som sparar ett typisk tåg från 30-50 talet . Jag är övertygad om att de flesta Bo5 ( A5 ) kommer att finnas kvar för de är så bekväma i förhållande till nyare vagnar men ett antal Co8 kommer att försvinna naturligt Och då är det viktigt att någon sparas som museivagn men inte 4-5 stycken för att den ena har ett förflutet som privatbanevagn eller har grönt tyg i förhållande till den andra som har rött .
Jag har medvetet inte pekat ut föreningar eller fordon .
Detta är känsligt det har jag förståelse för.


Hela tråden: