Samlingsportalen - för tidigt sjösatt??? - i helv...e heller (Fotografier/bildfrågor)

av Krister P, Saturday, November 17, 2012, 20:03 (4172 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Samlingsportalen är det bästa som hänt mig som "järnvägsnörd", men jag blir illa berörd av de som inte gör något annat än klagar eller diskuterar att detta sjösattes för tidigt etc. Det är väl så att inget, någon gör, är perfekt från start helt utan fel och brister. Jag tycker det är helt underbart att denna skattgömma nu är offentlig och vi alla har möjlighet att få njuta till alla de bilder som däri finns. Jag ser det som en stor möjlighet med detta projekt och ser bara fördelar, även om fel har uppdagats så går de alltid att rätta. Jag har hitintills inte funnit någon bilddatabas som är felfri och det är väl för väl det, för genom dessa fel har vi något att se som en tillgång för vi alla utanför den "professionella sfären" som kan komma till hjälp med våran kunskap, jag njuter varje gång och kommer så att fortsätta göra. Heja alla delaktiga i detta arbete och för att ni bjöd på en "hjulklapp" som räcker i många år.

Jag bugar mig djupt och tackar :-) :-) :-)
Eric Henriksson i Ä-tuna

Eftersom det är jag som skapade denna tråd och Eric inte höll med om vad jag tyckte så måste jag ändå få utveckla mina tankar lite.
Jag tycker också det är en alldeles fantastisk bilddatabas och njuter i fulla drag över bilderna som nu görs tillgängliga.

Men jag tycker också att det finns en viktig koppling mellan bilden och info om vad den föreställer avseende på objekt, tidpunkt mm.

Jag har kollat lite fler bilder och hittat förfärande många faktafel om bilderna.
Hur fina och fascinerande bilderna än är så tycker jag inte detta är bra.
Jag hade gärna väntat ett halvår till om det hade inneburit mer tid åt bildtolkarna så att antalet fakta-fel hade kunnat minskat.
Det känns inte bra, trots fin bild, att var och varannan bild är behäftade med helt felaktiga uppgifter.
Och det förvånar mig också att mängden felaktiga uppgifter är så stor.

När jag läser om bildprojektet så står det:
"Deltagare i projektet kommer via Arbetsförmedlingen, genom deras fas 3 av jobb och utvecklingsgarantin."

"Projektdeltagarna genomgår därför kurs i såväl bildtolkning ...."

Man får intrycket av att de som tolkar bilderna eller åtminstone en del av dem, inte alls är

järnvägshistoriskt bevandrade. Och då kanske det inte är konstigt att det blir mycket fel.

Jag tycker, tvärtemot Eric, att man skulle gett projektet lite mer tid innan man sjösatte det
Precis som Eric skriver så är ingen databas felfri. Men här pratar vi om MÅNGA fel, oacceptabelt många enligt min åsikt.

När man tar upp en stor bild så kan man spara den på sin dator.
Om de som är lite småintresserade och kanske inte kan järnvägshistoria sådär, de är nog rätt många, sparar en bild och också kopierar bildinfot så har man nu en bild med totalt felaktig info om den
De återvänder sedan förmodligen aldrig till bilden mer eftersom de redan har sparat ned den.
Kanske de skickar den till en kompis som också är lite intresserad av gamla järnvägar och vips så har vi en snöboll i rullning. Felaktiga uppgifter kommer att dyka upp i alla möjliga sammanhang på webben och andra ställen.
Sånt skall man inte underskatta.

Men nu är det som det är och man har nu infört en möjlighet att skicka in rätt uppgifter till bilderna.
Om man klickar på "Visa blankett" när man tagit upp en stor bild så finns där en länk med röd text som heter "Komplettera bild".
Där står anvisningar hur vi skall göra. I nuläget är det E-mail som gäller men det skall komma ett rapport-formulär där vi kan skriva in uppgifter direkt och skicka.

Så nu gäller det att när vi springer på fel så skickar vi in det så fort som möjligt så ändringarna blir införda så blir det säkert bra till slut.

Men jag tycker det är synd Eric, att du blir illa berörd av "de som klagar" eller "diskuterar att detta sjösattes för tidigt etc." (jag alltså)
Jag vill kategorisera mitt inlägg såsom konstruktiv kritik och det kan väl inte vara fel?


Hela tråden: