Vad ska bevaras eller inte ? (Järnvägsmuseet informerar)

av Kent A, Saturday, November 17, 2012, 20:43 (4150 dagar sedan) @ Svempa

Ett ord i rättan tid, (om nu någon är intresserad av min synpunkt).
Här är den i alla fall:
Jag har länge känt (och då och då framfört) att vad Sverige behöver är ett riktigt Järnvägsmuséum, ja jag vet att det finns en liten underavdelning inom ett affärsdrivande verk i landet som kallas "Trafikverkets muséer" eller något liknande, men det består ju i princip av ett antal fordon i en lada i Kjula plus ett antal mer eller mindre körbara lok och vagnar i Gävle, vars huvudsakliga uppgift tycks vara att dra in pengar till verksamheten.
Vad man kan hoppas på är väl att våra flyg- och bilåkande politiker faktiskt låter långtradarverket slippa muséeverksamheten när man nu så tydligt visat att man inte vill ha den.
Annars finns ju risken att när pengarna tryter inom företaget så ryker det som kostar utan att det finns lagkrav på att det skall finnas (s.k. nollbas).

Kort sagt skulle jag vilja se ett riktigt jvg-muséum någonstans i landet som är just muséum och inte leker transportföretag. Det finns massor av andra aktörer som kan stå för den delen och dessutom har ju allihop i princip likadana lok och vagnar så om man vill åka efter ånglok så finns det ju att ta av ändå. Låt dessa "Ångtågkörarföreningar" sköta den saken och skapa ett muséum som har till uppgift att bevara gammal jvg-materiel, utan att den för den sakens skull måste vara utrustad för att köra på dagens jvg-nät. "What the heck" den behöver inte ens vara körbar, bara den finns kvar och man kan komma nära, titta och känna på grejerna.


Hela tråden: