När rustades IB Gällivare-Jokkmokk? (Bana)

av Stefan Nilsson, Sunday, August 17, 2008, 22:22 (5702 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

"Inlandsbanesystemet", Centraltryckeriet Esselte AB, Stockholm 1937, 67 s + 4 kartsidor. Så är det den heter, nu när jag äntligen hittade den i hyllan, och det lär vara samma som auktioneras ut på Tradera.

Första delen, utan vare sig rubrik eller författare, beskriver historien bakom och under banans tillkomst på 30 fotoillustrerade sidor. Denna del består egentligen av två, en historisk på 13 sidor och en samtida med beskrivning av linjen från söder till norr, trafikering m.m. på 17 sidor; båda avsnitten kortfattade.

Det beskrivs i den förra hur det kom att växa fram en tanke på en (nästan) rikslång bana längs svensk-norska gränsen. Efter hand kom man till insikt om att de naturliga transportvägarna från inland längs dalar till kust var svåra att påverka och tävla mot, liksom var även konkurrerande banor såsom MVJ. 1911 gav man upp idén om en bana ända till Bohuslän utan siktade på Vänern via just MVJ. Istället gav man frikostiga statslån till bibaneprojekt som bl.a DVVJ, ÅmÅJ och Limedsforsen-Särna.

I den senare beskrivs direkt i första meningen hur tankarna på Inlandsbanan som en genomgående transportled tidigt kommit på skam. Därför anpassades linjesträckningarna härefter, ihop med vikten av det flertal tvärbanor ut till stambanenätet som blev nödvändiga. På grund av större transportkapacitet och större satsningar på banunderbyggnad och banunderhåll var det effektivare att skicka ex.vis gods från Storlien till de nordligaste delarna av Sverige via Bräcke-Långsele-Vännäs, istället för kortaste vägen via Inlandsbanan.

"Inlandsbanan kan på detta sätt sägas ha kommit att i stort sett endast de lokala behoven." skriver författaren på slutet av första delen.

Andra delen är en natur- och kulturgeografisk beskrivning av Inlandsbanan och dess omnejd av "grässvålens fader", Mårten Sjöbeck (text och bild). Denna del är upplagd ganska likt hans landskapsbeskrivningar om "resor som utgår från järnvägarna".

Kartorna i slutet visar linjesträckningen i rött, befintliga järnvägar i svart och alternativa dragningar av Inlandsbanan i streckat rött.

-------------------------

Kort rapport om en liten men intressant, trevlig och snygg skrift. ;) Nån som vet mer om dess tillkomst? Vem har gett ut den, vem skrev inledningsdelen och vem kan ha fotograferat?


Hela tråden: