Co13 2832 - Görlitzboggier? (Järnvägsmuseet informerar)

av Öster/NOR, Saturday, November 24, 2012, 00:57 (4170 dagar sedan) @ HP

Hej Henrik - med flera!

Ursäkta sen respons.. jag är glad pensionär och tiden räcker helt enkelt inte till längre!

"Med flera" ovan, därför att mitt inlägg riktar sig alla de föreningar som har nitade 30tals-vagnar i sin ägo.

TÄNK om någon enda nitad 30-talsvagn kunde förses med Görlitz-boggier! Det vore en museal höjdare, tycker jag!

Nu finns väl inte en enda Görlitz-boggi bevarad i Sverige. Jag har hört något om att sådana bannlystes av SJ för länge sedan. Görlitz-boggier (därmed menas här sådana med 3,6 m axelavstånd) finns kanske att få från Tyskland, Österrike, Polen, Frankrike, Belgien samt allehanda "östländer" - inklusive Turkiet.

Problemet då är att "tyska" boggier INTE är identiska med svenska. I Tyskland hade man lagermitt 1956 mm, i Sverige hade vi lagermitt 1980 mm. Med "lagermitt" menar jag - i avsaknad av för mig känt ord - bredden mellan lagemitt och fjädemitt. En tysk boggi var alltså 24 mm smalare än en svensk, i övrig identisk, boggi! Det skulle alltså inte gå att sätta en begagnad "tysk" boggi på svenska hjulsatser... Eller rättare sagt: det kostar pengar!
Berra


Läckert vore det, men som du säger, vi har ingen på lager...och skaffar vi från Tyskland så ska vi se till att få vagnen godkänd i Sveige...och helst hitta någon form av dokumentation om boggien och hur den ska underhållas...som ska översättas till svenska.

Och vi som inte ens hittar dok på boggi 39 och 42...;-)

Men visst vore det häftigt!

Mvh Henrik R, SJVM

Å en risk finns att den behöver typas in ;o))

Men vadå HP, m39 finns det ju på...vi har en hel del hos oss å har gjort en del själva.
EDIT: enda UH-instr vi hittat behandlar inställning av boggi. Därför har jag satt ihop ett protokoll över mätningar av bussningar, slitplåtar, fjädrar mm utifrån toleranser i ritningssatsen.


Hela tråden: