Att skapa en ny tråd (Forumet)

av QZGBT5, Saturday, December 29, 2012, 17:03 (4130 dagar sedan) @ Baloo

En annan aspekt är att just eftersom folk är generellt sett rätt dåliga på att byta rubrik (allteftersom samtalet förs allt längre bort från ursprungsämnet) så får den som hade en ursprungsfråga allt mindre möjlighet att överblicka eller för den delen få ut något av tråden. Det har hänt många gånger att en fråga ställs och femtio inlägg uppstår, under oförändrad rubrik, men utan att besvara frågan eller ens beröra ämnet mer än perifert. Ärligt talat ganska respektlöst mot trådskaparen... Kommer inte ihåg ämnet den gången men jag minns att jag har fått ställa frågan igen i samma tråd för att till sist få svar på det tråden egentligen handlade om. Det var inte så att kunskapen inte fanns i forumet utan det verkade snarare som att de som egentligen visste hade fått intrycket av att frågan hade utgått till förmån för någon diskussion om väldigt fascinerande stagbultar eller något liknande.

Någon kanske vill argumentera att man inte kan kräva att få svar men lite allmän respekt mot trådskaparen tycker jag behövs oftare! Ett förslag från min sida är att de som börjar föra sidodiskussioner antingen skriver OT, RT (related topic) eller helt enkelt orkar med att byta rubrik. Om man orkar skriva 30 rader om något orelaterat så känns en rubrikändring betydligt mer rättfärdigad och knappast som en oöverstiglig utmaning... ;-)

Mitt förslag är att i stället för att svara i den befintliga tråden skulle jag vilja ha en möjlighet att skapa en ny tråd med mitt svar.

/Bengt


Hela tråden: