Unik 891-godsvagn till GHJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo, Skövde/Västergötland, Thursday, August 21, 2008, 12:19 (5720 dagar sedan) @ nicke

GHJ har ju faktiskt inte ropat in vagnarna som en låda osedda Wiking-bilar på blocket... .
Något överraskande "fynd" har vi därför inte uppmärksammat.

Vagnarnas skick spänner (enligt min åsikt) från skrot där hjulaxlarna inte ens går runt till i några fall rullar. Rambalkar är närmast avrostade, bromsdetaljer knäckta i gjutgodset, golven uppruttna, hjulringar tunna som bladmåttmm mm så, med detta sagt så är det inte "bara" att måla upp å åke.

Vi är dock mycket tacksamma för att vi fått den här möjligheten så att vi kan få våra eftertraktade vagnskorgar på hjul och få fler banarbetsfordon som vi så väl behöver.
GHJ:s bevarandeplan har inte hunnit uppdateras, varför de nya vagnarna för närvarande endast återfinnes presenterade i vagnlistan på hemsidan. De finns dock med under "uppdaterat" med lite bilder.

Mer läsning om detta står i Spårstumpen nr 1 2008 "Nya vagnar till GHJ" sid 11-12.

nicke Bergqvist, medlem GHJ

Det var ju tråkigt att du inte tycker den s.k Dolbergsvagnen är ett fynd/unik.
Vagnen är enligt min mening en historiskt intressant vagn.

Minst två¨av vagnarna är/var enligt min besiktningsrapport från år 2005 i bra skick och utgjorde trafikvagnar vid AGJ detta år. Däribland den s.k Dolbergsvagnen. Jag förstår väl att det måste till arbetsinsatser för att ånyo få bland annat Dolbergsvagnen i trafikdugligt skick. Men arbetsinsaten för detta är ändå "greppbar" för GHJ.

Jag är givetvis glad över att vagnarna ändå bevarats på GHJ. Tror och hoppas vagnarna kommer till god anvädning vid GHJ. Lycka till!:-)


Hela tråden: