FSVJs MA 408 har kommit hem till Oxelösund (Järnvägs- och Museiföreningar)

av KÖ Grönlund, Thursday, January 17, 2013, 22:38 (4108 dagar sedan) @ Kaitsu

Hmm, Stämmer inte dessa årtal så tar jag tacksamt mot de rätta :-)

1876 Ett lokstall för 4 lok inklusive 12 meters vändskiva finns
1894 Förlängs det gamla lokstallet med 15 meter
1900 Börjar ett nytt rundstall för 8 lok att byggas
1903 Det nya lokstallet är färdigt
1919 Byggs ett provisoriskt lokstall av trä för bensinlok och 15 meters vändskivan i Storå flyttas till Oxelösund
1929 Lokstallet får 2 nya stallplatser
1936 Vändskivan utanför lokstallet byts ut till en 18 meters
1938 Ytterligare 2 stallplatser byggs samt manskapsutrymmen på
övervåningen

Ur Sveriges lokstationer av Malte Ljunggren sidan 184:
"Här togs 1877 i bruk ett parallellstall med 2 spår och en mindre vändskiva i bangårdens nordvästra del /.../ År 1892 förlängdes stallet och 1896 tillbyggdes 4 stallplatser och blev rundstall. /.../ Stallet revs 1919. År 1918 byggdes ett nytt rundstall i tegel mitt emot det gamla på andra sidan bangården med 8 platser och 18 meter vändskiva. /.../ ...som utbyggdes med 2 platser 1929 och ytterligare 2 något längre platser 1938."

mvh Kalle


Hela tråden: