Ma 401 levererad till GBBJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Hallden, Monday, January 21, 2013, 23:54 (4106 dagar sedan)

Fredagen den 18 januari 2013 fullbordades leveransen av TGOJ Ma 401. Från Green Cargo verkstäder i Eskilstuna, via den gamla TGOJ-linjen, till GBBJ lokstation och museum i Grängesberg. Bevarandet av ellok hos Sveriges TGOJ-museum har fullbordats.

Avgångstiden för tåg 89048, ett ensamt lok, var satt till 12:20. Tidigare på dagen hade loket körts ut ur verkstaden, efter genomfört boggibyte med montering av nya hjulringar, och parkerats på spår 4. Det stod där och myste i solskenet, avnjöt de sista skälvande minuterna av kommersiell besittning, avvaktandes ett liv i mer avstressad tillvaro.

Några minuter före utsatt avgångstid lades körriktningen ut, ventilatorerna slogs på, körkontrollen vreds till. Med ett välbekant klonk skuttade loket milt fram. Skorrade iväg över den snötäckta lokbangården, försiktigt ljudande ett sista farväl. Efter riktnings och hyttbyte vid den södra änden av bangården gjordes de sista förberedelserna. Förarstolen justerades, strålkastare tändes, ATC startades upp, det djupa andetaget togs. Signalen visade med all önskvärd tydlighet kör, nu fanns det ingen återvändo. Med ett mjukt men bestämt kommando begärdes uppkoppling, och 401’an var med på noterna. Vi trycktes bakåt i stolarna då loket kastade sig fram. Det svindlade för ögonen och 7 sekunder senare var vi uppe i de tillåtna hundra knutarna. Jubel utbröt, vi var på väg, vår väg, vårt lok, vår framtid!
På vägen upp mot Bergslagen susade vi genom alla de metropoler som loket under sin 60-åriga tjänstgöring varit med om att utveckla och stötta. Inte alla var i sin största stolthets glans, men det märktes att de lyfte lite då vi for förbi. Stationshusen, lokstallarna och banvaktarstugorna utstrålade en värdighet, den snötyngda skogen sträckte på sig, gruvlavarna gjorde honnör. Lokkollegor vi mötte, av alla slag och modeller, vinkande, blinkande och signalerade vördnadsfullt.

Tre timmar tar det att köra halva TGOJ’s sträckning. Avsaknaden av kontaktledning på Malmbangården gjorde att vi fick ta hjälp av en kollega de sista metrarna till stall. Då var det redan kväll. Den stjärnklara himmelen och den gnistrande snön fullbordade ankomsten till det nya hemmet. Det var ett värdigt välkomnande för 401’an.
Dagen var perfekt, förväntningarna skyhöga, resultatet fantastiskt. Ma 401 går, i GBBJ regi och för alla inblandade, en mycket bra framtid tillmötes.

Titta gärna in på [link=http://www.gbbj.nu]www.gbbj.nu[/link] för mer information.

// Stefan Halldén, Ordförande GBBJ.

[img]http://hyrverk.se/gbbj/Ma_401_Et_130118.jpg[/img]
Ma 401 med kamrater vid TGOJ lokstation i Eskilstuna. Foto: Henrik Halvorsen

[img]http://hyrverk.se/gbbj/Ma_401_Et_130118_2.jpg[/img]
Ma 401 lämnar Eskilstuna. Foto: Göran Enqvist


Hela tråden: