Division Engelbrecht - tack och lite mer (Järnväg allmänt)

av Hans W, Tuesday, January 22, 2013, 22:01 (4102 dagar sedan) @ BD

Detta liksom allt det andra omfattande detaljunderlaget om tysktransporterna som du bidragit till på Ekevings sidor är ju fantastiska faktadokument av denna beryktade och mytomspunna trafik. Framför allt omfattningen och organisationen är både imponerande och skrämmande. Stort tack för denna dokumentationsinsats!

Jag fann även denna efterhandsrapport från Miltärbyrån på Ekevings sidor:

Transport av en tysk division (Norge) - Charlottenberg - Haparanda-(Finland) år 1941 .
Efter medgivande från regeringen transporterades i slutet av juni och början av juli månader år 1941 en tysk division från Norge till Finland över Charlottenberg-Haparanda. Den första transporten avgick från Charlottenberg den 25 juni och den sista den 19 juli; antalet tåg var i regel 4 per dag. Efter verkställd urlastning återsändes vagnarna i extratåg till Norge för avhämtande av nya transporter. Planläggningen av och arbetet med transporterna utfördes av militärbyrån.
Varje tåg bestod av 1 BCo, 1-4 C- eller CG-vagnar samt erforderligt antal öppna och slutna godsvagnar. Personvagnarna tillhandahöllos dels av SJ, dels av NSB. Av SJ tillhandahöllos således 68 BCo, 46 C samt 86 CG/CGr eller tillsammans 200 vagnar, vilka tillställdes NSB dels över Kornsjö, dels över Charlottenberg. Efter transporternas slutförande sändes SJ personvagnar till Hagalund Ö för skadebesiktning och smittrening.
Förutom här nämnda vagnar användes även en SJ Ao4, vilken uppställdes i Haparanda för att där under dagen användas av den svenska kontrollpersonalen. Vidare användes 1 SJ Co12, som disponerades av den svenska kontrollpersonalen (32 militärer) vid nedresorna från Haparanda till Arvika med tågen 2793-93-77-47-1418. Vagnen återgick från Arvika till Haparanda med tågen 1411-122-78-94-2794.

http://www.ekeving.se/hg/SJ2vkr.html

Hade man ork och tid skulle det sammanställas på ett ännu mer lättillgängligt sätt, kanske en bok.


Hela tråden: