Ka 692 del 1 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Thursday, January 24, 2013, 19:34 (4081 dagar sedan) @ Stig Lundin

Här är en del som hitills är sammanställt om loket. Det är synd att det inte går att lägga upp PDF filer på Photobucket. Det hade varit enklare att länka till här:

1901-05-23
Leverans
Erhöll littera Kd2 (tender Kd) BD/SJK 13
1901-
När det gäller just detta lok, så startade det sin första tjänstgöring i Storvik och användes i de tunga godstågen Storvik - Örebro med mycket stenkol, träkol och malm till och tackjärn samt gjutjärn från bruken efter denna sträcka.
Järnvägshistoriskt forum 2012-01-29/Christer Fredriksson CF
1901-1907
Lev till och tjänst inom 1:a distriktet med följande utrustning
Värmeledningsapparat å godstågs- eller tanklokomotiv
Häfstångsbroms
Ångpannans tillåtna ångtryck i kg. per kvcm = 11 kg Str 77 1902-1908
1902
Omlitt från Kd2 till Kd SJK 13/Str 77
1927-12-15
Uppsättning av överhettare vid Ör å lok 692
Maskinavdelningens berättelser 1928-1931 sid 44 SJ Ma
1927-12-21
Montering av knorrbroms vid Ör å lok 692
Maskinavdelningens berättelser 1928-1931 sid 44 SJ Ma
1928-02-02
Uppsättning av överhettare i Ör åloken litt Kd 538, 692 och 729
Maskinavdelningens berättelser 1928-1931 sid 44 SJ Ma
1928
Omlitt från Kd till Ka SJK 13
1928-03-10
Montering av apparater för tryckluftsbroms i Ör å loken litt Ka nr 692, 729 och 732
Maskinavdelningens berättelser 1928-1931 sid 44
1928
Ka 692 fick överhettning, förenklad AGA-belysning samt apparater för Knorrbroms 1928. Även tenderbyte
Järnvägshistoriskt forum 2012-01-29/Thomas Tell SJ Ma/TT
1942
Omlitt från Ka till K SJK 13
1947
Omlitt från K till KA SJK 13
1940 talet - slutet
Avställd WS
1950-01-01
I tjänst II Distriktet Str 77
1957-03-01
Upptagen på lista över övertaliga ånglok inom 5 Ms (huvudort Göteborg) BR
1957-03-20
Skrivelse från Försvarsbyrån till Dc angående övertaliga ånglok, däribland Ka 692. Loket tillhör 5 Ms . Beräknad upprustning vid Hvst Ös 1957-03-06 och därefter placeras inom 5 Ms som beredskapsdragkraft. Se nedan Fsbr
1958-01-22
Skrivelse från fsbr till Dc . Lok 692 tillhörande 5 Ms beordras till 20 Ms Fsbr
1965
Anmäld och verkställd omkonservering vid Östersund Ös JVM-CS
1965-1966
Slopad WS
1965-09-26
Observerad i Östersund WS
1966
Såld till V & M Falun SJK 13
1960 talet
Det var H-O Björk som i början av 1960-talet startade 891-Järnvägarnas Museisällskap och hans dröm var att kunna behålla en bit av BLJ för museitrafik. I första hand handlade det om sträckan mellan Långshyttan och Stjärnsund med vacker sträckning utmed sjöarna. Sällskapet höll till i Dannemora där man hade loken Korsån och Nanna. I början av 1970-talet flyttade man till Jädraås och bytte namn till JTJ.

Björk låg även bakom att SJ Kd 692, som var det första loket som byggdes i Falun, kom till Linköping. Han påverkade miö Billvall i Gävle och direktör Rydberg i Falun så att loket spardes som ett minnesmärke över lokproduktionen i Falun. Det stod en tid uppställt vid fabriken i Främby, men när det blev nya ägare och annan produktion i början av 1970-talet blev loket över. Det flyttades då till museet i Linköping.
Järnvägshistoriskt forum 2009-04-07/Stig Lundin SL
1969
Deponerad till Linköpings järnvägsmuseum WS
1969-10 Observerad i Laxå under transport till Linköping WS
1969-10-26
Foto i Norrköping (se nedan) Foto
1970
Observerad f.d sockerbruket i Linköping utomhus CS
1972
Uppställd inomhus i Järnvägsmuséet Ryd i Linköping CS


Hela tråden: