70-tal i färg: Smalspåret 1977. (Bana)

av John Thoweman, Friday, August 22, 2008, 12:26 (5724 dagar sedan) @ C. Andersson

Tp-loket är imponerande, har det funnits med andra spårvidder än 891mm? Undrar också om det trafikerat östgötska smalspår som t.e.x. Finspång-Hjortkvarn? Var godstrafiken tyngre på Västervik-Växjö jämfört med Finspång-Hjortkvarn?

Tp-loken var bara för 891-spårvidden. (Underlitterat "p" står för just 891.)
Det har dock inte funnits några motsvarande lok för andra smalspårvidder i Sverige.
Däremot byggdes 15 st Tp lok om till normalspår och fick littera T23. Det handlade i.o.f.s. om nya ramverk och hjulsatser, men det brukar klassas som en ombyggnad.

Mig veterligen gick aldrig några Tp på Finspång-Hjortkvarn, jag har för mig att banöverbyggnaden var för klen. Sträckan Finspång-Hjortkvarn som kvarvarande smalspårsrest trafikerades av multipelkopplade Z4p. De två godskunderna var på slutet främst Gryts bruk i Björnhammaren och sågen i Hjortkvarn, men även gods från Ljusfallshammar kunde väl förekomma.
På sträckan Växjö-Klavreström var det såvitt jag vet mest Lidboholms sågverk i Kvarnagården samt Volvo BM i Braås som lastade dumprar m.m. Dumpertågen kunde visst bli mycket långa och tunga, men det där vet säkert andra mer om.


Hela tråden: