WFJ: Turismsamarbetet tar fart-Ny lastplats byggs ? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av C. Andersson, Friday, August 22, 2008, 14:47 (5719 dagar sedan)

Nu avslöjas planerna för nästa år. Det blir paketresor med tåg, båt och buss. WFJ satsar för fullt på sin nya ändstation Huvudstad. Varför kan man fråga sig. Det blir ju ganska mycket jobb med att bygga en helt ny station, för i Huvudstad finns ju inget idag annat än själva spåret. Vore det inte bättre att satsa på fortsatta slipersbyten till Aska? Där har WFJ en naturligare ändstation, där finns också en väg där veteranbussen kan vänta. I Huvudstad finns inget, inte ens en väg. Alltså fortsatta slipersbyten till Aska går snabbare och är billigare än byggnation av ny lastplats, sidospår och stationshus i Huvudstad.

Varför föll valet på Huvudstad ? Har det något med den nya riksväg 50 att göra?
Vågar inte WFJ att satsa bortom Huvudsta pga den framtida vägen? Vill man avvakta och se om övergången blir byggd? Är det meningen att bussen skall stanna vid Folkets Park och att tågpassagerarna skall gena över åkern?


Reportage i MT:

http://www.motalatidning.se/nyheter/artikel.asp?id=66191


Hela tråden: