WFJ: Turismsamarbetet tar fart-Ny lastplats byggs ? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Friday, August 22, 2008, 15:48 (5725 dagar sedan) @ Granis

Idéer om en ambitiös ny station i Huvudstad, med sido- och stickspår inkl godsmagasin, stationshus "och allt" redovisades i förrförra (?) numret av "Gurklisten" men lär ha skrinlagts p g a de skäl Du anger. Plus det faktum att det aldrig funnits någon station där. Men väl en håll- och lastplats, och från en sådan kan man ju mycket väl lämna av och hämta upp resenärer. För ev rundgångar och tågmöten så är det ju ganska nära till Aska, även om spåret dit fordrar en del upprustning innan det kan tas i trafik igen. Men fram tills dess kan man mycket väl driva trafiken på samma sätt som i dag, d v s enligt "push and pull"-metoden. Tycker i varje fall jag (vad det nu kan vara värt). Vad gäller Huvudstads tillgänglighet så var det väl så att man bl a på midsommarafton körde tåg dit varifrån resenärerna promenerade till festplatsen, som väl var Folkets Park? Sedan åkte tåget till Aska, gjorde rundgång där och stod sedan och väntade vid Huvudstad (eller ungefär där) när festligheterna var slut då folk kom gående dit -och det var en hel del folk med dessa tåg! I varje fall 1997 och 1998 när jag var med.

/ L G

Jag har svaret på en del av dessa frågor. Huvudstad har valts som en första etapp med tanke på att en av de tilltänkta samarbetspartners, Ladugård 206, ligger alldeles intill. Primärt gäller alltså att kunna erbjuda tågresa till detta besöksmål där möjlighet till mat och övernattning finns. Satsningar på Aska och Fågelsta finns med i planen, dock i senare skeden. Några tankar på att inte kunna korsa riksvägen handlar det således inte om. På samma sätt prioriteras hamnspåret för att kunna etablera möten tåg-ångbåt. Krasst kan man säga att fokus ligger på att skapa en anläggning som under relativt kort tid kan etableras och där man faktiskt kan utnyttja tåget för att ta sig från A till B för vbf till C. Att få en körbar bana till Huvudstad är visserligen kortare än till Aska, men ändå ett rejält lyft jämfört med Pilgrimsvägen. Det ger en god plattform för vidare upprustningar till Aska och Fågelsta utifrån att man faktiskt har en fungerande verksamhet, något som ur strategisk synvinkel är mycket viktigt. Detta tycker jag ur min synvinkel är ett utmärkt upplägg, inte minst för att man i ett slag fogar in banan i turismen i staden.

Som utomstående har jag ingen direkt insyn i tankarna kring utformningen av Huvudstad lastplats, men det skulle förvåna mig om det blev en fullskalig station. Det fanns i o f s en artikel om en dylik men jag har hört att en "Munkebos-variant" skulle vara mer aktuell, alltså ett stick med en växlingslokomotor samt minimala anläggningar runtomkring.

Ante


Hela tråden: