Allt borde ju gå med elektricitet (Bana)

av Staffan Granath, Saturday, August 23, 2008, 01:53 (5724 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

> > Skall väl tilläggas att spåret var ett provisoriskt spår att hämta grus utlagt i all hast under byggnadstiden.
[quote][quote]det var troligen avsett för lätta arbetslok och fanns bara i max 10 år.
men det är en vacker väg genom erstaviksskogarna!

Jag skall kolla med en bekant på s-banan huru det blevo med motorerna, men kontentan är i alla fall att motorvagnen idag kan köras på banan med spänningen 750 Vdc.

ursprungsfrågan hur det är att omvandla spänningar så låter det sig göras, men det blir med med moderna elektroniska lik(växelriktare som inte ens med en bra förklaring liknar orginal.[/quote][/quote]
[quote]
Har för mig att man har fått tag på en kompressor för T-baneberuk eller nåt sånt som då fungerar på dagens kontaktledningsspänning, som väl är ca 900V. Banmotorerna lär väl vara de gamla ASEA-tasslagermotorerna av dåtida (1910-talet) standardtyp. De är likströms-seriemotorer som fungerar även på lägre spänning än den ursprungliga märkspänningen 1200V eller nåt sånt, om än förstås med proportionellt lägre effekt. Säg 900/1200 = 3/4, som sedan i kvadrat = 9/16, dvs man får ut bara drygt halva effekten vid 900V, men med en seriemotor och dess höga startmoment får man motorvagn 15 att röra sig ändå, om än alltså med sämre dragförmåga än tidigare. Viktigare då att kompressorn, dvs bromsen (ingen elbroms som på en spårvagn), fungerar ordentligt, därav bytet av denna (eller åtminstone dess motor).
JW borde väl veta lite mer om detta?

Undrar f ö om inte motorerna är kopplade i serie i varje boggi. (Kopplingsschema fanns i någon del, troligen "Elektroteknik", av Teknisk Tidskrift från 1912, jag har en kopia på artikeln nånstans.) I så fall skulle man teoretiskt kunna koppla dem parallellt istället och få i stort sett ursprungliga prestanda. Fast då är frågan istället om kontrollern klarar den högre strömmen med tanke på gnistsläckning osv. Förstås tveksamt.

Intressant dessutom att läsa om det provisoriska byggspåret också!

/funderade CEO åter[/quote]

Nu ser jag skrivfelet i mitt tidigare inlägg som gjort det rätt tokigt;
...gamla motorvagnen om till 750 V DC med tunnelbanemotorer för att kunna köra på saltsjöbanan.. skall vara TunnelbanemotorerNAS KOPPLING...

Ledsen, då förstår jag undrande frågor.

det är riktigt med seriekopplingen av lindningarna i varje boggi, och ASEA-motorerna har så stora ankare att vridmomentet blir högt även med en reducerad effektkurva.
jag tror mig minnas att under driftiden med 1500 V fanns väldiga kvicksilverlikriktare i vagnen men det kan vara fel, jag var i min ungdom då och
inte helt insatt det kan ha varit selen.


Hela tråden: