Allt borde ju gå med elektricitet (Bana)
Jag ser att det kan bli tolkningsfel i den på önskemål hastigt skrivna kommentaren så jag skriver om den;
"skämt åsido så byggdes gamla motorvagnen om till 750 V DC med tunnelbanemotorernas koppling för att kunna köra på saltsjöbanan i slutet av 90-talet, så det är redan ordnat."
delen: "byggdes gamla motorvagnen om till 750 V DC" innefattar ex kompressorn som byttes så det blev en säker tryckluft.
"med tunnelbanemotorernas koppling" dvs seriellt i boggie med virituell nolla för paralleldrift vid pådrag/avdrag (exkl lindningskopplarmotstånd)fick jag inte till riktigt, din förklaring är klart bättre.;-)
halvvågs-likriktaren användes väl mest som filtrering av den tidigare tydligen ganska orena likspänningen, växelspännings-toppar kan skada magnetiseringen av stator etc om dom får passera.
(för övriga intresserade så tog s-banan tidigare el från tyresö i egen kraftstation med egen likriktning till 1500 Vdc vid banan)
Skall kanske tilläggas att jag enbart är intresserad och under 90-talet fått förfrågningar om kopplingsalternativ på tåget utan vidare återkoppling.
men visst är det fint att gamla tåget rullar än.:-)
Med omkoppling av lindningar och elektroniska effektkopplare kominerat med termistorövervakning skulle det kunna gå att få mer sprutt i vagnen, men vore väl fara om jag råkade bränna en motor:-D
om den skulle orka dra person/godsvagnen då är nog möjligt.
hoppas att jag fått till det bättre den här gången
från en fd. saltsjöbadsbo i horndal!