Allt borde ju gå med elektricitet (Bana)

av Staffan Granath, Saturday, August 23, 2008, 13:57 (5723 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Jag ser att det kan bli tolkningsfel i den på önskemål hastigt skrivna kommentaren så jag skriver om den;

"skämt åsido så byggdes gamla motorvagnen om till 750 V DC med tunnelbanemotorernas koppling för att kunna köra på saltsjöbanan i slutet av 90-talet, så det är redan ordnat."

delen: "byggdes gamla motorvagnen om till 750 V DC" innefattar ex kompressorn som byttes så det blev en säker tryckluft.

"med tunnelbanemotorernas koppling" dvs seriellt i boggie med virituell nolla för paralleldrift vid pådrag/avdrag (exkl lindningskopplarmotstånd)fick jag inte till riktigt, din förklaring är klart bättre.;-)

halvvågs-likriktaren användes väl mest som filtrering av den tidigare tydligen ganska orena likspänningen, växelspännings-toppar kan skada magnetiseringen av stator etc om dom får passera.
(för övriga intresserade så tog s-banan tidigare el från tyresö i egen kraftstation med egen likriktning till 1500 Vdc vid banan)

Skall kanske tilläggas att jag enbart är intresserad och under 90-talet fått förfrågningar om kopplingsalternativ på tåget utan vidare återkoppling.

men visst är det fint att gamla tåget rullar än.:-)

Med omkoppling av lindningar och elektroniska effektkopplare kominerat med termistorövervakning skulle det kunna gå att få mer sprutt i vagnen, men vore väl fara om jag råkade bränna en motor:-D

om den skulle orka dra person/godsvagnen då är nog möjligt.

hoppas att jag fått till det bättre den här gången

från en fd. saltsjöbadsbo i horndal!


Hela tråden: