Allt borde ju gå med elektricitet. Kvicksilverlikriktare? (Bana)

av Leif B, Saturday, August 23, 2008, 13:59 (5719 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Såvitt jag vet är bara kompressorn utbytt till en 750 V kompressor från en tunnelbanevagn. Vet inte hur det är med en eventuell omformare. Traktionsmotorerna är samma och mig veterligen kopplingen också, därför är den slö, men det är inget märkligt, det vanliga för en likspänningsvagn är ändå att de rena körlägena består av ett serie och ett parallelläge (motorgrupperna i serie eller parallellt) Halverar man matningsspänningen blir det helt enkelt som att aldrig komma längre än till serieläget.

Med tanke på att spänningen alltid har varit likspänning förefaller det konstigt att det ska ha funnits likriktare i vagnen.

Nej, det kan inte ha funnits någon likrikatre i vagnen. Däremot har nog likriktaren i Storängen varit en kviksliverlikriktare under någon tid. Ganska säkert en roterande omformare när elektrifieringen kom till, som sedan ersattes av en kvicksliverlikriktare för att slippa underhåll (och ev. bemanning).

/Leif


Hela tråden: