Allt borde ju gå med elektricitet. Kvicksilverlikriktare? (Bana)

av Leif B, Saturday, August 23, 2008, 14:21 (5696 dagar sedan) @ Staffan Granath

riktigt, kvicksilverlikriktarna (östervik, storängen,henriksdal?) lär ha kostat mer att sanera än att bygga.

Var inte Storängen ensam omformare/likrikatre på 1500V-(1350 V)tiden. De andra kom väl till när spänningen sänktes?

som tidigare nämnt sägs det ha suttit halvvågs-likriktare för filtrering i underredet(?),,, rätt stora i sammanhanget betyder omkring 3 kilo kvicksilver.
jag tror dock inte alla motorer fick det, enbart de som överhettades.
den som var med före -76 vet bättre:-)

Jag förstår inte hur en likriktare skulle kunna filtrera späning?

Om jag skulle vilja glätta motorströmmen så skulle jag hänga upp en stor spole (reaktor) i serie med motorn. Fast det är klart att då skulle jag vilja ha en frihjulsdiod anipallellt till reaktor+motor. Och om dioden inte var uppfunnens skulle man kanske kunna använda en kvicksilverlikriktare? Har dock aldrig hört talas om något sådant. Skulle det ens vara tekniskt möjligt? Vad kräver ett kvicksilverrör för kringutrustning? Håller det för att skaka omkring i ett fordon?

Vad säger elketrikerna? Niklas?

/Leif

PS. Dessutom blir det inte s å dåligt spänning från likriktare, den matas ju från 3-fas så att det blir sex pulser per period, så att de ständigt överlappar varandra. Spänningen går alltså aldrig ner till noll, som vid en vanlig likriktarebrygga för enfas. Därför har jag lite svårt att tro att det skulle behövas.


Hela tråden: