kilometrar (Fordon: allmänt)

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, August 23, 2008, 21:07 (5719 dagar sedan) @ Staffan Granath

som frälst i ämnet men med luckor i vetande dristar jag mig till följande funderingar;

Hur långt har en vagn rullat i sit liv?

Att ett lok eller motorvagn har kilometerräknare är väl allmänt och fört i rullorna hu långt de gått, men hur är det med vagnar och specialfordon, fördes det journaler eller noteringar och finns dessa bevarade i någon större utsträckning.:-|

det var en intresserad undran som dök upp i hjärnan när jag tittade på vagnarna från saltsjöbanan.

det är facinerande att bese hundraåriga, rostiga och ärrade vagnar och tänka sig att de kanske rullat månen tur och retur (motsvarande) i sina dagar.

Skulle vara kul att få reda på detta så att det går att sova inatt:-D

hälsningar från horndal

Kilometerräknare är ett nytt påfund! Jag tror inte några fordon hade sånt innan 70-talet... /?/ I a f inte i Sverige. Nej, det var manuell hopräkning som gällde, för varje omlopp!! Växlingstid lades till, i form av ett uppskattat antal km för varje halvtimme. I första hand för översyns- och revisionsintervallens skull, förstås. Detta om dragfordon, alltså. (Gamla mtv 33 på Roslagsbanan, byggd 1919, lär ha gått över 10 miljoner km - jag kan tänka mej att nånting åt det hållet gäller även dom äldre Rc-loken idag. Rätt? Eller har dom gått mera ändå?)

Låååångt tillbaks fördes km-journal över både passvagnar och godsvagnar oxå! Det var bl a detta "milkontoren" sysslade med. Men sen började man revidera godsv på enbart tidsbasis.

Hur man gör med passvagnarna idag (på SJ) är jag inte säker på. På ex.vis Roslagsbanan på 80-talet fördes inte km-statistik på passvagnarna - vagnmästarn synade dom då och då och skickade dom till Mörby när han tyckte det var dags. Såvitt jag vet. Idag förs det nog stat. på dom - motorvagnarna går ju "halvpermanent" i 3-vagnarssätt tills. med mellan- och manövervagnar.


Hela tråden: