kilometrar, återkoppling (Fordon: allmänt)

av Staffan Granath, Sunday, August 24, 2008, 11:55 (5722 dagar sedan) @ m.sundström

> Hoppas nattsömnen varit god efter alla kloka svar Du fått!
[quote]Här något som jag hoppas inte förorsakar en borrande huvudvärk dagtid:

Tidigare i somras frågade jag - med anledning av att Du valt Horndal av alla platser i sydöstra Dalarna som Din fasta punkt i världen - om Du sett några bolder av spôrä (som väl lokalbefolkningen säger) in till ställverket.

Nu är jag fräck nog och undrar om Du vet hur länge det låg kvar. Förresten, vem drev den för mig som lekman tämligen stora anläggningen? Var det BGK (Bergslagens Gemensamma Kraftförvaltning)?

Olle S[/quote]


Nog vart den god, tack alla för kloka ord även om nya frågor dök upp ex. vad milkontor var för något?!

Livet är märkligt, från saltsjöbaden till horndal och jag tycker det var ett lyft även om andra gråtit, horndal ligger dock så nära dalälven att det kan anses säkert.(under medeltid ansågs statsmakten ha kontroll upp till dalälven men inte längre)kan också vara att jag har arbetet där, välj själv.
javisst ja, hustrun kommer därifrån!

horndalsmålet är för starkt påverkat av mälardialekten för att kunna ingå i dalmålet, märks väl mest på en lätt sjungande ton även om man är nykter, så jag förstods bäst när jag frågade efter spåret;-)

Efter nogranna studier (frågat grannen)verkar det som om spåret slutgiltigt revs i samband med nya rv68 byggdes 1991 e.kr
Vad jag hittat har ingen transport skett efter -75 som bör ha påfodrat spårtrafik och spårbiten där växeln legat är svetsad så tiden kan nog stämma.

horndals kraftstation ingår sedan begynnelsen i krångede kraft, en konstellation för att förse vår huvudstad med el (och upplysning:-D )

Staffan g uti horndal , dalarna


Hela tråden: