Ånglok substitut för bortspolat kraftverk i Näs 1912 - CEO? (Fordon: lok)

av Sid, Sunday, August 24, 2008, 21:55 (5721 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ibland har ånglok fått tjänstgöra som värmecentraler eller för andra stationära ändamål. Ett exempel som jag inte tidigare kände till framgår av en notis i "Elektrische Kraftbetriebe und Bahnen" 1914 sid 95 f: Två lok från sidolinjen Horndal - Västanhede användes för ett provisoriskt kraftverk i Horndal.

Kraftverksdammen vid Näs i Dalälven hade sommaren 1912 rasat, kraftverket spolats bort och Horndals järnverk, Sandvikens järnverk m fl blivit utan ström. 300 - 400 man arbetade dygnet runt i flera månader med återuppbyggnaden. Järnvägen fick nog också arbeta en hel del med transport av 398 ton cement, 2600 ton grus, 500 ton sten och 1,1 ton dynamit. Inte desto mindre kunde två av loken pallas upp för att driva en 450 hkr trefasgenerator. Det försvunna kraftverkets kapacitet hade varit 5000 hkr, så det lokdrivna provisoriet kunde bara ta över en del av belastningen. Även i Sandviken ordnades ett provisoriskt kraftverk, men det framgår inte vad för drivkraft som nyttjades där. Loken i Horndal var i varje fall övertagna för SJ och avsedda för transporterna mellan järnverket och statsbanan.

Notisen är ett referat från "Aseas egen tidning" 1913 sid 73. Kanske CEO har en kopia även på denna artikel och kan komplettera/korrigera ovanstående?

Finns det fler exempel på att kompletta ånglok använts för kraftcentraler?

En del ånglok litt Oc1/Oc2 användes efter slopningen till att driva kapverk för bränslekommissionens räkning i övre norrland. Enligt boken "Normalspåriga ånglok vid statens järnvägar" SJK 13.


Hela tråden: