Ånglok substitut för bortspolat kraftverk i Näs 1912 - CEO? (Fordon: lok)

av Gunnar Ekeving, Monday, August 25, 2008, 00:00 (5717 dagar sedan) @ Staffan Granath

notera dock att linjen horndal-västanhede byggdes 6 år senare, man kanske menade morshyttan-näs men den var 891 mm!?

det fanns väl lok inne på området med normal spårvidd

Det var jag som rörde ihop det, EB skrev bara att det gällde gamla SJ-lok som användes för transporten mellan järnverket och statsbanan, så säkert avsågs några av de lok som fanns på järnverksområdet. Att två lok användes för den provisoriska kraftstationen påverkade alltså överhuvudtaget inte loktillgången för järnvägen till Näs, som fortfarande var den smalspåriga från Morshyttan


Generatorn lär ha varit den ursprungliga maskinen från näs kraftverk och således en av de första i sverige.

I artikeln påstås att man använde en generator som ASEA råkade ha klar för leverans, men som egentligen var avsedd för ett pappersbruk i Kanada. Man kan väl tänka sig att pappersbruket så småningom ville ha sin generator, kanske man i Näs då plockade fram den avställda reservgeneratorn? Satt den i ett annat äldre kraftverk, eller förvarades den på bortspolningssäker plats?

EB nämner också, att loken pallades upp, varpå ett av lokhjulen förbands med generatorn via en drivrem. Man kan då undra om endast ett av loken var i drift samtidigt, eller om vardera loket hade en koppling till generatoraxeln


Hela tråden: