Möjliga sätt (Fordon: lok)

av BD, Monday, August 25, 2008, 06:03 (5720 dagar sedan) @ Kurt Möller

Om uppgiften om gamla tanklok littera Oc stämmer, kan man högst ha fått ut ca 200 hkr ur varje maskin, förutsatt att man hårdkörde loken utan hänsyn till kolåtgången.

Bilder av drivsystemet hade varit MYCKET intressanta att få ta del av...!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det var inte Oc-lok som var aktuella, de omtalas ju som drivkraft för kapverk under 1:a världskriget. Även A-lok användes här och var som stationär drivkraft.

Antag i stället ett lok av litt Ke storlek som, med ex vis i två steg förvärmt kondensat, mycket väl kan lämna 450 hk.
Loket kan ha stått inne i någon befintlig panncentral och utnyttjat där redan befintlig utrustning.

På den tiden var det även vanligt med träkonstruktioner och det kan mycket väl ha varit så att drivhjulen "breddats" med träpåbyggnad så att flatrem kunde läggas på för drivning av generatorns remskivor.
Kanske fanns en mellanaxel för uppväxling av varvtalet.
Men, 450 hk är rätt stor effekt för en remtransmission så kanske det var fråga om lintransmission som ju inte var ovanlig i Bergslagen för kraftöverföring.
På den tiden var det nog endast dagdrift på valsverk och pappers- och massabruk.
Det var först i slutet av 1950-talet som s k kontinuerlig drift började införas.


Hela tråden: