Att kolla vagnslagerboxar (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, August 29, 2008, 15:21 (5720 dagar sedan) @ Kjell Andersson

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/VBHJ/psv/1.jpg[/IMG]

Lägg märke till att lagerboxlock saknas på ett lager.

Service pågår tydlgen locket ligger visst på marken nedanför!

Jag tycker detta verkar osmart att ta av locket och lägga det på marken. Denna typ av lock utan separat oljepåfyllningslock brukar vara fastsatt med två W5/8-tumsskruvar, diagonalt placerade, i de fyra fästöronen. För att komma åt lagret räcker det med att ta bort den nedre bulten men låta den övre sitta kvar men lossad ett antal gängor. Då kan man bekvämt sedan man har gjort rent utvändigt svänga undan locket lite på sned och låta det hänga ur vägen, stöttad mot lagerboxens sida. Mindre risk att det kommer in skit då, förutsatt att man har kollat att lockets tätning (oftast en fastpressad platt ring av lagermetallen babbits) är ok. Man kommer då åt både att ta ur oljelådan i botten med medföljande i denna sittande smörjdyna för koll eller utbyte, eller bara oljepåfyllning om detta räcker, men man sparar lite tid och har färre prylar att hålla reda på eller riskera att någon annan sprätter grus på.
Hur gör ni som mer regelbundet håller på med dessa lagerboxar på museibanorna?
Hur gjorde man normalt "på riktigt"?

/funderade åter mest sporadiskt lagerboxkollande CEO


Hela tråden: