Väderprognos på tåget (Järnväg allmänt)

av Staffan Eriksson, Thursday, April 18, 2013, 14:12 (3997 dagar sedan)

Mycket har jag hört och läst, men det finns tydligen ett och annat jag inte hört eller sett nåt om.
I en veckotidning hittade jag detta för mig okänt.

Det fanns tidigt behov av väderprognoser. Många bönder och andra som var beroende av vädret
för att klara sin försörjning hade bara ’Bondepraktikan’ och sina egna observationer att gå efter.
Jag vet att många bönder och fiskare än idag är duktiga på att se vad det ska bli för väder men en expertprognos är alltid bra.
Under slutet av 1800-talet bildades föregångaren till SMHI.
1878 började Aftonbladet publicera dagliga väderprognoser.
Överenskommelse slöts mellan tidiga SMHI och Kungliga styrelsen för järnvägstrafik
om att väderprognoser skulle anslås på järnvägsstationerna.
Dock var många bosatta långt från dessa stationer och var inte hjälpta av dessa anslag.
För att på ett enkelt sätt nå ut med prognoserna till ännu fler utvecklades då ett system med flaggor på tågen.
En vit flagga på första vagnen betydde att det skulle bli vackert väder, satt flaggan på andra vagnen betydde det ostadigt
och om den satt på tredje vagnen väntades nederbörd.

Senare förfinades systemet och man övergick till målade bleckplåtar placerade på sista vagnen.
Gul plåt visade på fint väder, röd plåt ostadigt och blå plåt betydde att nederbörd var att vänta.
Även tvåfärgade plåtar användes, ex blått över gult betydde väderförsämring.

Så långt vad jag kunde läsa.
Nu undrar jag:
När fanns detta och användes det endast av Statens Järnvägar eller fanns det fler järnvägsföretag med denna tjänst.
Jag antar att man telegraferade ut prognosen till avgångsstationerna.
Jag har aldrig sett några bilder på detta och undrar förstås om flagga respektive bleckplåt satt på taket eller...?


Hela tråden: