Möjliga lok (Fordon: lok)

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 31, 2008, 20:55 (5715 dagar sedan) @ Staffan Granath

det ena loket på bild är säkert det NOHAB-lok Pb 375 som direkt då fick tjänsgöra som drivkraft, det andra på bilden vill jag minnas var snarlikt men definitivt inte det Sharp&Stewart-lok som fanns sedan tidigare.

I ÖSJ-bladet 4/1981 s 116 - 124 skrev Ulf Fjeld om "Horndalsverken och dess järnvägar". Av loklistan i denna artikel verkar det som om de två ovan nämnda loken var den enda disponibla normalspåriga dragkraften vid denna tid. Ett NOHAB-lok (axelföljd B) hade slopats 1907, och kom åter i tjänst först 1915. Det hade uppenbarligen ersatts av Sharp Stewart-loket, som Horndal 1907 övertog från FLJ. Pb-loket tog man över från SJ 1912.


Hela tråden: