Rälsbusstransport Faringe-Hammarby (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Robin Högberg @, Wednesday, September 10, 2008, 15:31 (5700 dagar sedan)

Förra sommaren, närmare bestämt fredagen den 13 juli skedde en kollision mellan ett tåg och ett landsvägsfordon på Upsala-Lenna Jernväg. Tåget bestod av tre vagnar, men det var bara den ledande vagnen - YBo5p 885 - som fick skador.

Att reparera att jänvägsfordon är ingen konst, inte för oss på ULJ heller. Men att lägga tid på att reparera saker som är inblandade i försäkringsärenden är skönt om man kan slippa, det är viktigare att lägga de ideella resurserna på att renovera fordon för att i slutet få ett större antal fordon i trafik. Men...att ta hand om ett fordon med 891 mm spårvidd gör inte vem som helst, och lösa spårviddsproblemet gör inte vem som helst. Tillsammans med Tågia kom vi dock fram till en lösning på det hela, vilken innebar räls på Cx-boggier. Se mer nedan.

Nedan följer lite bilder från gårdagens transport mellan Faringe och Hammarby och den roliga "rampningen" i Hammarby, ingen möda lagd på bildbehandling, därav bildkvaliteten.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4803_upp_p_trailer.jpg[/IMG]
På Uppsala Östra hade vi problem att få runt lastbilen till "rätt" sida för att kunna vinscha upp rälsbussen. Vi fick lösa det på annat sätt, med hjälp av Jonas Trädfällning, som drog upp 885 med sin lastbil.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4820_p_vg_ut.jpg[/IMG]
Här ser vi ekipaget lastat och klart backandes mot lastplatsens utfart.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4847_i_tunneln.jpg[/IMG]
Full fart mot Hammarby genom Södra Länken. Första gången en rälsbuss åker där, kan man väl anta.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4864_anpassning.jpg[/IMG]
Väl i Hammarby. Boggie nummer 1 behövde anpassas en aning för att passa mot trailern.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4894_bda_p_plats.jpg[/IMG]
Cx-boggie nummer 2 på plats.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4902_ute_p_bogg1.jpg[/IMG]
Efter en stund fick vi ut 885 på Cx-boggie nummer 2.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4924_sra.jpg[/IMG]
Här "särar" vi på Cx-boggierna för att få ut rälsbussens bakre boggie på Cx-boggie nummer 1.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4939_p_bda_boggar.jpg[/IMG]
Så ja! "Rampningen" klar och 885 står nu åter på fast mark.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4969_upp_p_skjutbord.jpg[/IMG]
Äntligen på väg in i verkstaden.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4975_p_skjutbord.jpg[/IMG]
Ingen vanlig syn, direkt, med en YBo5p på skjutbordet i Hammarbyverkstaden. Men lite häftigt.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4999_p_plats.jpg[/IMG]
På plats i verkstaden. 885 var lite blyg och fick eget rum, tids nog får han säkert bekanta sig med C6orna och alla andra fordon och människor i Hammarby.

Det är kul med udda aktiviteter, likt denna. På återseende!

/Robin


Hela tråden: