Rälsbusstransport Faringe-Hammarby (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, September 10, 2008, 21:17 (5706 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Utan att vara själv inblandad i transporten så kan jag mycket väl tänka mig att följande faktorer ha påverkat valet:

1) ULJ har numera ingen spårförbindelse i Uppsla till normalspåret. Skulle man använda en överföringsvagn så krävs det två stycken lyft. Alla som hållt på med lyft vet att varje lyft är en riskfaktor. Liten, men den finns där.
Dessutom kostar varje lyft lite pengar...

2) Den valda verkstaden har ingen regelbundna järnvägstransporter med BV nät. Det går att ordna, men detta kräver tid, planering och administration. Hade det funnits regelbundna transporter hade detta varit ett mindre problem.

3) Skadorna på motorvagnen är främst undertill. Detta innebär att verkstaden behöver komma åt underredet på ett smidigt sätt. Hade rälsbussen varit lastat på en överföringsvagn måste man lasta om den en gång till, se även punkt 1).

4) med lastbilen räcker det att ringa ett telefonsamtal för att boka den. Med en överföringsvagn är det åtminstone följande moment som måste samordnas.
a) kran att lyfta den till trailern och från trailer till överföringsvagn.
b) trailer från smalspåret till normalspåret
c) hyra överföringsvagn
d) se till att vagnen kommer till rätt plats
e) boka kapacitet/utrymme på frilasten Uppsala
f) transport av vagn från uppsala till stockholm (med GC troligtvis över Gävle och hallsberg)
g) Transport från Älvsjö till Hammarby (natt dessutom ?)
h) Kran i Hammarby

och så vice versa när den skall tillbaka....
Dvs oerhört mycket bökigare, men iofs lite ballare.... ;-)


Hela tråden: