Rälsbusstransport Faringe-Hammarby (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Överkörmästaren, Thursday, September 11, 2008, 09:17 (5705 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag undrar om T-banans broar klarar en rälsbuss på överföringsvagn. Hade det varit praktiskt möjligt att transportera RB-fordonen på överföringsvagn till Hammarby hade nog RB-verkstaden blivit degraderad till löpande underhåll under SL-tiden och allt större underhåll gjort på huvudverkstaden i Hammarby.

Med tanke på att en rälsbuss väger typ ingenting så ska det inte vara något problem med broarna, däremot kan lastprofilen sätta krokben för ett och annat.

Har något smalspårsfordon servats i Hammarby tidigare?
Ringvägsverkstaden byggde en meterspårvagn till Ulricehamn, men det var ju ett tag sedan.

Jag är ganska säker på att X10p-fordon har varit i Hammarby på reparation?

Att det inte är helt lätt att transportera på järnväg visade sig när C2/C3-vagnarna skulle korgrevideras på KVAB. Spårvidden stämmer ju och då fanns industrispår att utnyttja, men det skulle ta många dagar och bli dyrt, varför korgarna åkte lastbil. Då utan boggier, dess rustades i Hammarby. Men skulle de åkt tåg hade de antingen legat på lämplig vagn eller haft 'transportboggier'.
Är det någon som vet om Saltsjöbanan har spårförbindelse numera?

Ja, det har den, dock är den uppgrävd under överskådlig tid för något slags gatuarbete. Det har dragit ut på tiden så långt att man byggt ett nytt sidospår i Storängen för av- och pålastning av vagnar.


Hela tråden: