Rälsbusstransport Faringe-Hammarby (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Thursday, September 11, 2008, 10:21 (5704 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag undrar om T-banans broar klarar en rälsbuss på överföringsvagn. Hade det varit praktiskt möjligt att transportera RB-fordonen på överföringsvagn till Hammarby hade nog RB-verkstaden blivit degraderad till löpande underhåll under SL-tiden och allt större underhåll gjort på huvudverkstaden i Hammarby.
Har något smalspårsfordon servats i Hammarby tidigare?

Om jag inte drömmer helt så har väl ett några större krockskador, lackningsjobb mm gjorts i Hammarby på RB's blåvagnar.

Det är bara att inse, hur smidigt det än verkar med överföringsvagn så är det för dyrt, lastbil är mycket billigare för enstaka transporter. Till och med normalspårsfordon som spårar ur nära Örebro får ofta åka lastbil till verkstaden för att det är billigare och går fortare än att lasta upp dem på transportboggier, dra med specialtillstånd etc.
Även när blåvagnarna levererades till roslagsbanan fick de åka lastbil på slutet för att transportkvalitén på järnvägstransporterna var för dålig.

Det har ju t.o.m. åkt spårvagnar mellan SL's depåer på lastbil fastän de skulle kunnat rulla på egna hjul hela vägen.

Alla SL's tunnelbanevagnar fick också åka lastbil till skroten fastän skrotfirman också hade filialer i stockholmsområdet med spåranslutning, men det var för krångligt.

Fundera bara hur många parter transporterna involverar:
Transport med trailer med rätt spårvidd: I princip kan chauffören lossa och lasta helt själv och ingen mer än transportfirman behöver blandas in, dvs ett telefonsamtal och en gubbe. Finns trailern redan i Stockholmsområdet så kostar en transport Mörby-Hammarby kanske 10 000 kr, ska den upp från Stenungsund blir det några tiotusen till, men det är "småpengar" i sammanhanget och i många fall fortfarande billigare än att ha en större mobilkran á ca 1500 i timmen (i varje ände av transporten, dvs ca 8*1500 kr) + en standardtrailer á 1000 kr/tim. Minns inte vad denna 891-trailer kostade, men har för mig att det också ligger kring 1000-1500 kr/tim, det dyra är att få upp det från västkusten.
Ska det till en överföringsvagn måste... äh, jag orkar inte rada upp allt, du kan fundera själv...


Hela tråden: