SJ standardfärger och NCS (Järnväg allmänt)

av Arne, Monday, September 09, 2013, 22:39 (3874 dagar sedan) @ sepernik

Y6 Vilken gul-orange-grå är det för nummer.
Kommer säkert fler frågor kring de nummer som är uppsatta.

Tack på förhand.
Bo Andersson


Angående Y6-fordonen tror jag att de först levererade hade silverfärgat tak, alltså grå 06 (Z), men att det senare ändrades till grå 11 (G). Korgsidorna i gul 74 (DE) och röd 81 (O). Andra kanske vet detta bättre än jag.

Till det tidigare färgsystemet hörde en nyckel där man kunde utläsa användningen:
[image]
Jag vet inte när detta system infördes eller hur gammal förteckningen ovan är. Klart är dock att ett antal ytterligare färger med bokstavsbeteckning infördes fram till omläggningen av systemet 1970.

Att notera är också att den enda form av byggnad som nämns i förteckningen är hållplatskurar.

Intressant och spännande med de här färgkulörerna och deras nomenklatur. Men kan någon förklara det underliga i att SJ röd 92 S är den rödbruna färgkulör som vi alla lärt oss är den klassiska lok/vagn-färgen men däremot inte en brunröd som man annars lätt skulle kunna förledas att tro av färgnamnet röd 92? Det normala språkligt och logiskt sett är ju att förledet i ett färgnamn syftar på den färgskiftning åt det i detta fallet röda hållet som basfärgen brun har.

Dvs. att det i grunden är en brun färg som har en dragning mot rött i SJ-fallet. Jag har alltid uppfattat det som att den klassiska färgen på våra ellok och passvagnar är en i utgångspunkten brun färg som visserligen har en dragning mot rött men likt förb**nat är en brun färg! Så varför kalla det hela för SJ röd 92 och inte SJ brun 92? Finns det något bra - historiskt eller annat - skäl till denna motstridiga färgnomenklatur? Och vad syftar S på i namnet SJ röd 92 S? :-)


Hela tråden: