SJ1943 färgprover (Järnväg allmänt)
en vän skannade för flera år sedan (tyvär med en redan då inte helt modern skanner) målade/emaljerade plåtar ur någonting som hette SJ 1943-nånting (nån form av orginalprover). tyvär så verkar det saknas 2 kulörer (eller om de tillkom senare?)
detta är hur som helst resultatet i datorform som jag gjort via bildredigeringsprog av de skannade bilderna. några av kulörerna verkar inte stämma, men andra ser rätt bra ut tycker jag, vad anser expertisen?
Jag tror att två plåtar saknas, överensstämmelsen med tabellen jag hade med ovan är ju total:
Din uppgift om beteckningen verkar tyda på att systemet med bokstavsbeteckningar infördes 1943. I den spännande aktuella tråden av Thomas Tell, Målning av vagnar enligt str 164 111:1K 1937, framgår att man 1937 ännu inte hade infört bokstavsbeteckningarna.
Och vad gäller kulöröverensstämmelsen tycker jag din skanning fungerar utmärkt som orientering, även om det är möjligt att översätta t ex NCS till bildskärms- eller utskriftsfärger så hänger det ändå på bildskärmens eller skrivarens återgivning av färgen. Därav behovet av färglikare respektive färgsystem som NCS.
--
Mvh Per Niklasson