SJ1943 färgprover (Järnväg allmänt)

av sepernik, Tuesday, September 10, 2013, 22:14 (3852 dagar sedan) @ Björn S

en vän skannade för flera år sedan (tyvär med en redan då inte helt modern skanner) målade/emaljerade plåtar ur någonting som hette SJ 1943-nånting (nån form av orginalprover). tyvär så verkar det saknas 2 kulörer (eller om de tillkom senare?)

detta är hur som helst resultatet i datorform som jag gjort via bildredigeringsprog av de skannade bilderna. några av kulörerna verkar inte stämma, men andra ser rätt bra ut tycker jag, vad anser expertisen? :)

Jag tror att två plåtar saknas, överensstämmelsen med tabellen jag hade med ovan är ju total:
[image]
Din uppgift om beteckningen verkar tyda på att systemet med bokstavsbeteckningar infördes 1943. I den spännande aktuella tråden av Thomas Tell, Målning av vagnar enligt str 164 111:1K 1937, framgår att man 1937 ännu inte hade infört bokstavsbeteckningarna.

Och vad gäller kulöröverensstämmelsen tycker jag din skanning fungerar utmärkt som orientering, även om det är möjligt att översätta t ex NCS till bildskärms- eller utskriftsfärger så hänger det ändå på bildskärmens eller skrivarens återgivning av färgen. Därav behovet av färglikare respektive färgsystem som NCS.


Hela tråden: