Pressning av tuber hos ÖSlJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Hellgren @, Tuesday, January 29, 2008, 10:13 (5926 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Intressant, glödgar ni ändarna både före och efter pressning?


Tubämnena från Rauta Ruukki (dvs. Virsbo) är sömmade dvs. längssvetsade. Att de är så bra som ångpannetuber (i.st.f. heldragna tuber som är mycket dyrare) beror på att tillverkaren själv avspänningsglödgar tuberna efter svetsning. alltså spricker de inte brevid svetsen när man kragare etc. vilket de skulle ha gjort annars.
Alltså behöver vi inte glödga.


Dag B

Jag ställer mig frågande till nyttan av både avspänningsglödgning vid tillverkning och glödgning vid strypning. Vi ska komma ihåg att när ånglokens betydelse minskade under femtitalet så upphörde även teknikutvecklingen. Alla skrifter som rekommenderar heldragna tuber är baserade egenskaperna som gällde för mer än 50 år sedan. Dagens moderna kallformade svetsade tuber har minst lika goda egenskaper som varmformat hade förr. Vad som är viktigt med svetsade rör att svetsen inte gör tuben tjockare för då blir det problem vid tubvalsning. Vid glödgning finns det risk för korntillväxt som i sin tur ökar risken för att tuben spricker vid kragning. Då ånglokstuber inte är någon stor produkt är det upp till användarna att prova. Jag skulle rekommendera att göra ett prov tubhål och prova en kort tub med alla stegen, strypning, valsning och kragning. Skulle det fungera bra så skulle jag inte lägga till onödiga kostnader och arbetsmoment.
/Anders


Hela tråden: