Sötast i klassen! (Byggnad)

av Otto Andersson, Wednesday, September 17, 2008, 20:56 (5671 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Detta måste vara den finaste lokstallsupprustningen genom tiderna. Man hör ju inte så mycket om vad som pågår där, men resultaten talar... högt.


[image]

Visst är lokstallet med sitt vattentorn fruktansvärt fagert... ståpäls!

Nu vet jag inte exakt hur gammal tillbyggnaden (lokomotorstallet) är, men ser man byggnaden med strikta antikvariska ögon blir helheten lite »falsk« med nuvarande utseende.

Enligt Stångådalsbanans vänners sida om lokstallet byggdes lokstallsdelen med vattentorn först och sedan byggdes lokomotorstallet senare när det behovet tillkom. Enligt samma sida tycks murkrönet och tornspirorna ha försvunnit »ett tiotal år« efter det att bygget stod klart.

Det nyrestaurerade lokstallet har fått ett mycket snyggt plåttak med parallella hakfalsar, ståndrännor och stuprör med skarpa knän - allt enligt äldre modell. Vattentornets dekorationer verkar återställda enligt 1901 års ritningar. Tyvärr har även lokomotorstallet fått samma »behandling« trots att det troligen är yngre än resten av byggnaden.

Om man inte vet historien bakom lokstallet med sitt vattentorn och lokomotorstall riskerar man tolka hela byggnaden som en jämnårig helhet, när det i all sin småskalighet istället är ett historiska dokument som delvis visar järnvägens utveckling.

Visserligen avviker den nyare delen från den äldre med annorlunda planform och portar, men skulle jag ha fått lämna synpunkter på restaureringen skulle jag även velat se ett annat sorts takmaterial och -avvattning för ytterligare markera lokomotorstallet som ett sentida tillägg.

Det var dagens i-landsgnäll från mig, hursomhelst är det gulligt och något att visa upp med stolthet! Heja!

p.s. Mitt tips är att hålla stenkoll på takavvattningen på vattentornet och rensa bort bös bakom murkrönet flera gånger varje år. Dekorationerna togs kanske bort av anledningen att de skadades av vattnet som rann ned från taket... riskerar vatten att hållas kvar bakom krönen och spirorna kanske plåten rostar onödigt snabbt historien upprepar sig... frost- och saltsprängningar vill man inte vara med om i onödan! d.s.

Hej!

Lokstallet byggdes av Östra Centralbanans Järnvägsaktiebolag och stod färdigt 1901 - utformat som ett flerportstall fast bara med en port och sammanbyggt med vattentornet (vattentanken på 21 kubik finns kvar högst upp i tornet). 1943 tillbyggdes lokstallet med ett lokomotorstall.

Redan 1916 togs spirorna och murkrönen bort, och jag har ingen annan förklaring till att de gjorde det annat än för att de inte fick det tillräckligt vattentätt. En annorlunda detalj är att uppvärmningen innan dessa krumelurer togs bort skedde med två kaminer inne i lokstallet, vars rökgångar är placerade inne i väggen och mynnar ut i de två mursvulsterna på nocken på respektive sida.

Precis som Rasmus observerat ovan så vore det antikvariskt mer korrekt att ha lagt takpapp som yttertak på lokomotorstallet - men ur underhållssynpunkt helt förkastligt. Därför blev kompromissen att det fick bli falsad plåt även där, men att ny takpapp lades på det lilla pannrummet som också tillkom på 1940-talet. Vattentornet och övriga detaljer har murats upp med tegel ifrån Randers i Danmark.

Vattenhästen på andra sidan spåret (till vänster om stallet enligt bilden ovan) finns kvar, men kommer att behöva flyttas i samband med den bangårdsombyggnad som kommer att genomföras på Kisa station 2009. Vattenhästen kommer då att stå i vägen för en ny växel. Någon som har en idé om vart den bör flyttas för att så långt det är möjligt smälta in i miljön?

Renovering av byggnaden och området sker succesivt och fortsätter med renovering av den stensatta vändskivan och slipersbyten mm. Det kommer att ta några år innan det är helt "färdigt".....

Den 24 september kommer Länsantikvarien i Östergötlands län Bengt Häger att besöka lokstallet och visa det för kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth


Hela tråden: