Varför fortfarande sommartid på forumet? (Forumet)

av danielb987, Friday, November 15, 2013, 02:32 (3787 dagar sedan) @ Arne

Av en händelse såg jag nyss att klockan går en timme för snabbt här i forumet; inläggen tidstämplas alltså fel vid postningen. Varför har inte sommartiden bytts tillbaka till vintertid och klockan ställts tillbaka en timme?

undrar vän av ordning ;-)

Jag vet inte, men frågan är kanske inte så enkel som det verkar. Forum kan ju användas av användare i många länder som därmed har olika sommartid. Det här forumet har ju mestadels svenska användare, men många andra forum har användare över hela världen. Hur löser man då sommartid/vintertid rent praktiskt?

Jag är webbmaster på ett annat forum och där kan varje användare själv ange om det är sommartid eller vintertid för tillfället.

För användare som är inloggade så finns det även på det här forumet en inställning för sommartid/vintertid. Klicka på användarnamnet uppe till höger, så får du upp ett formulär med profilinställningar. Längst ner har du en ruta "Tidsskillnad" där du kan skriva in t ex "-1" för att få vintertid. Notera att under denna ruta, på raden "Nuvarande tid på Järnvägshistoriskt Forum", så redovisas forumets nuvarande tid, oberoende av vad du har skrivit in. Men inställningen funkar.

Med vänlig hälsning
Daniel


Hela tråden: