Varför fortfarande sommartid på forumet? - normaltiden!? (Forumet)

av ztenlund, Friday, November 15, 2013, 17:05 (3786 dagar sedan) @ Arne

Jovisst, men det är ju tidsvärdet som står på raden Nuvarande tid på Järnvägshistoriskt Forum: 2013-11-15, 14:50 (aktuellt värde på forumet just nu; alltså en timme för mycket) som är det intressanta! Och det måste väl vara så att webmaster (?) kan ställa om till 'normaltid' om nu inte forumets programvara kan sköta det här automatiskt! :-)

Jag tycker det är konstigt om jag själv ska behöva ställa om till sommartid och tillbaka till vintertid (normaltid). Att jag kan markera t.ex. +1 timme vid övergång till sommartid från vintertid är en funktion som jag kan förstå. Men att grundtiden då måste vara normaltiden (vintertiden) för att inte förvirra någon forumskribent! :-)


Som webbmaster för ett annat forum så vet jag av egen erfarenhet att webbmasters har andra viktigare uppgifter än att ändra klockan fram och tillbaks. Som att hålla forumets programvara uppdaterad och städa bort spam. Senast idag var det två spam-trådar som jag rapporterade till trafikchefen och som han sen fick radera. En webbmaster är knappast arbetslös... Därtill kommer de arbetsuppgifter som webbmastern har i sitt "riktiga" jobb, på Järnvägsmuseet eller nån annan stans.

Med vänlig hälsning
Daniel


Tack för kompletterande upplysningar! Men just för att undvika onödigt extraarbete borde nog det vara normaltiden (vintertiden) som ska vara defaultinställningen här i forumet! :-)


Onödigt extraarbete av denna typ undviker man genom en fungerande server- och mjukvarukombination, helst utan buggar...

Sedan förstår jag inte vad den grundinställningen skulle förbättra. Då hade du ju bara startat en tråd i våras och undrat varför forumet fortfarande hade vintertid istället.


Och...? Det måste väl vara ett ytterst blygsamt krav att tidsstämplingen av postade inlägg är korrekt i ett forum. Varför överhuvudtaget bry sig om att ha en klockfunktion om den inte fungerar som den ska? Och att det skulle innebära något större extraarbete att ställa klockan två gånger per år är inte troligt. ;-)

Du får väl antas vara läskunnig, med tanke på vilken enorm faîblesse du har för att skriva långa inlägg som dissikerar vartenda upptänkligt litet kvalster. Då borde du inse att vad som är "och", är något du borde svara på. Det var ju du som menade på att det var en lösning, för att undvika onödigt extraarbete, att ha GMT (UTC) +1 som standardinställning. Hur detta på något vis skulle lösa ett problem med att mjukvaran i någon del av systemet inte ställer om sig, samt att det tydligen finns någon form av bugg, då det inte visas samma tid överallt, ter sig högst oklart.

Att du antyder att jag skulle mena på att det är acceptabelt att klockan leverer ett eget liv, är inget annat än helt obegripligt.


Hela tråden: