Ånglok substitut för bortspolat kraftverk i Näs 1912 - CEO? (Fordon: lok)

av Staffan Granath, Thursday, September 18, 2008, 20:08 (5696 dagar sedan) @ Kurt Möller

Om uppgiften om gamla tanklok littera Oc stämmer, kan man högst ha fått ut ca 200 hkr ur varje maskin, förutsatt att man hårdkörde loken utan hänsyn till kolåtgången. Bilder av drivsystemet hade varit MYCKET intressanta att få ta del av...!

här kommer omsider fortsättning på det hela:

i samband med inlägget om purrning dök det här upp.

jodå, han mindes att det funnits en sådan konstruktion och [color=#f00]att en del stod kvar!![/color]

några sekunder senare var vi där och berättelsen fortsätter (text till varje bild)

den bevarade drivningen, den andra är flyttad till bruksmuseumet.
loket stod ovanpå dom små hjulen och två av hjulparen sänktes ner så att de låg emot dem.
(obs att hjulens avstånd inte är den ursprungliga längre, de sitter lösa)
med sin tyngd drevs hjulen av friktionen runt av hjulen, okänt om det varit mer emellan
av den ursprungliga kolficksbanan ovan hjulen finns nästan inget kvar
[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20080918.jpg[/img]

fundamentet för generatorn.

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20080918001.jpg[/img]

remhjulen, tydligen användes den ena för att få samma varv på bägge drivningarna och den andra gick till generatorn.

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20080918002.jpg[/img]

rester av fundamenten till spåren, det var tre el. fyra spår på platsen bredvid varann

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20080918004.jpg[/img]

konstruktionen stod kvar efter att Näs kraftverk lagats som reserv, men han har aldrig sett det i drift.

några kända ritningar eller annan dokumentation finns inte,f otot är utlänat för inscanning av länsmuseèt (?)

hoppas att någon kan klura ut mer, behövs det mer uppgifter kan jag snabbt åka och fotografera/kolla :-)


Hela tråden: