Skånska vägskydd: Bruksgatan Klippan och Falsterbokanalen (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 17, 2013, 11:04 (3805 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Har du ingen bild på gamla vägövergången invid lokstallet i Falsterbo som tillkom 1956, bommarna fälldes medels spak på stationen, bomdriven var tillverkade av ÅSSA och satt kvar ända till nedläggningen av banan 1971.

Nej, kanske missade signalmästaren att fota just den korsningen eller så har bilderna hamnat på avvägar

ÅSSA bommarna vid Falsterbokanalen kvarblev ända till bytet av klaffbron på 90-talet.

ja, ÅSSA-driven är uppenbarligen robusta och har ofta blivit långlivade. Många rörliga broar hade annars länge kvar gamla bommar med AVOS F5-driv. Ofta var det ju inget stort slitage på bommarna, men vid Falsterbokanalen var det förstås annorlunda eftersom bommarna fälldes även när tåg passerade.

Nedan en dessvärre lite oskarp bild på klaffbron sedd i riktning från Ljunghusen

[image]

Bilden är från Sveriges Järnvägsmuseum och uppges vara tagen 1960


Hela tråden: