Okaj! (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Thursday, September 18, 2008, 20:33 (5697 dagar sedan) @ Otto Andersson

Precis som Rasmus observerat ovan så vore det antikvariskt mer korrekt att ha lagt takpapp som yttertak på lokomotorstallet - men ur underhållssynpunkt helt förkastligt. Därför blev kompromissen att det fick bli falsad plåt även där, men att ny takpapp lades på det lilla pannrummet som också tillkom på 1940-talet. Vattentornet och övriga detaljer har murats upp med tegel ifrån Randers i Danmark.

Det glädjer mig om ni haft skillnaden i takmaterial i åtanke... papp är ju inte helt optimalt, men kanske ett enklare (sinuskorrugerat) plåttak av äldre modell eller tegeltak varit ett alternativ. Jag gissar att det utgått bidrag till kulturhistoriskt motiverade överkostnader för denna restaurering... resonerade antikvarierna kring taken på samma sätt?

Vattenhästen på andra sidan spåret (till vänster om stallet enligt bilden ovan) finns kvar, men kommer att behöva flyttas i samband med den bangårdsombyggnad som kommer att genomföras på Kisa station 2009. Vattenhästen kommer då att stå i vägen för en ny växel. Någon som har en idé om vart den bör flyttas för att så långt det är möjligt smälta in i miljön?

Om spåret till lokstallet ska vara kvar, skulle jag förorda att den ställs vid detta spår... för Banverket vill väl inte ha den för nära huvudtågspåret?

Renovering av byggnaden och området sker succesivt och fortsätter med renovering av den stensatta vändskivan och slipersbyten mm. Det kommer att ta några år innan det är helt "färdigt".....

Den 24 september kommer Länsantikvarien i Östergötlands län Bengt Häger att besöka lokstallet och visa det för kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth

Ojoj, vadan detta celebra besök (förutom att det är en mycket mustig byggnad)?


Hela tråden: