Skånska vägskydd: Bruksgatan Klippan (Signaler/säkerhet)

av el_vikingo, Sunday, November 17, 2013, 17:43 (3785 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gunnar, minns denna väl. I augusti 1967 flyttade vi från Örebro till Bruket. Pappa hade fått anställning vid Klippans Pappersbruk. Två gånger varje dag passerades denna övergång med cykel på väg till den då nybyggda grundskolan Snyggatorp, där jag börjat årskurs 7. Tidagere var det folk-/real-skola i Klippan.

Runt 7:50 varje vardag var bommarna fällda 10-15 minuter då lokalgodståget från Hässleholm anlände, oftast draget av en trä-Dg. Då övergången låg mitt i bangården och då tåget var långt, fick det delas och främre delen köra fram en bit innan bommarna fälldes upp. Ville för allt i världen ej missa denna höjdpunkt.

Ett år senare har jag lyckan att få göra en Pryo-vecka på stationen. Flyttades runt på de olika områdena Stins, Tågklarering, Fraktgods, Ilgods, Biljettexp och Lokomotor. All personal var så snälla och trevliga, en underbar upplevelse.
Fick en dag lägga tågvägar med bildställverket för alla tågen under överinseende av stinsen.Tror han hette Eriksson och bodde ovanpå, vill även minnas att han senare fortsatte karriären i Helsingborg inom SJ men bodde kvar.
Har du möjligen mer info om ställverket och kanske spårplan giltig 1968.
Dagen på Lokomotorn började i ottan då vi hämtade vagnar i Åstorp. Mitt på dagen var det en tur till Ljungbyhed för att hämta/lämna vagnar. Den andra Pryo-veckan gjorde jag naturligtvis på Pappersbruket.

På kabelritningen syns en annordning från kolgården ut över spåren. Var det någon typ av kolgivningsbrygga tro, borttagen vid elekrifieringen?

//Håkan


Hela tråden: