Skånska vägskydd: Bruksgatan och ställarställverket Klippan (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 17, 2013, 20:24 (3806 dagar sedan) @ el_vikingo

Tack för ögonvittnesskildringen av övergången!

Har du möjligen mer info om ställverket och kanske spårplan giltig 1968.

Samlingsportalen finns bilden nedan, uppges vara från 1943.

[image]

Man ser ett vevställverk helt utan tågvägslås. Detta ställverk togs i varje fall delvis ur bruk när bangården förlängdes (troligen i samband med elektrifieringen). Redan 1941 tyckte distriktschefen att signalsäkerhetsanläggningen var så sliten att det inte var lämpligt att försöka anpassa den till den ombyggda bangården.

1946 började det bli bråttom att projektera en ny anläggning, främst för att undvika den stora personalåtgången med den provisoriska anläggning som blivit följden av bangårdens ombyggnad. Sju man går åt för tågvägsklargöring, tågvägsinspektion och vägbevakning, uppgav SJ drifttjänstbyrå den 11 juni 1946. Ett ställarställverk av Spångatyp (el-el) skulle vara lämpligt, och man fick dispens av militärbyrån att plocka ut en sådan ställverksapparat från beredskapslagret vid Stockholm N. Sedan beställdes en motsvarande ny apparat till beredskapslagret. [SJ elektrotekniska byrå, dnr 60-63/42, Riksarkivet]

Ställarställverket var enligt Per Forsströms ställverksregister i bruk från 1948 till ca 1972.

jag skulle gissa att denna spårplan i stort sett kan ha gällt 1968. Det är en tavla som troligen satt i relärummet och omhändertogs när anläggningen togs ur bruk. Jag fotade den när den för några år sedan hängde i ett förråd på muséet i Ängelholm

På kabelritningen syns en annordning från kolgården ut över spåren. Var det någon typ av kolgivningsbrygga tro, borttagen vid elekrifieringen?

ja, det var en kolgivningsbrygga; Malte Ljunggren skriver i SJK-boken "Sveriges lokstationer" att det fanns en kolbrygga över spåren, detta eftersom HHJ fyllde på kol i Klippan, även på genomgående tåg


Hela tråden: