Komplettering om Tvärskog, Bjärhus och Söndraby (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 17, 2013, 20:46 (3810 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Orsaken till fotograferandet kan ha varit att anläggningen nyss blivit utbytt. Inventeringar 1940 och 1944 anger att det då fanns automatiskt ringverk (ljudsignaler) på platsen, men sådana anordningar ansågs på 1950-talet oftast vara otillräckliga vid korsningar med motorfordonstrafik, så jag kan tänka mig att man 1957 kompletterat med ljussignaler eller, mera troligt, bytt ut hela anläggningen.

Nu hittade jag en offert från Sandersons Maskinfabrik som 1937 erbjöd sig att leverera ringverksanläggning till "Banvaktstugan 3 Tvärskog". I samma offert ingick bland annat ljus- och ljudanläggningar vid "Banvaktstuga 11 Bjärhus" och "Söndraby skola". På de två sistnämnda platserna skulle anläggningen matas med 220 V växelström, vid Tvärskog 127 V. "Kontrollapparater med vitt fast sken mot lokföraren vilka lysa så länge det röda varningsljuset åt landsvägen är inkopplat...enligt senaste modell typ K.1 med bekvämt inställbart fäste liknande det å blinkljusapparaterna". Blinkljusapparater var i Sandersons anläggningar helt enkelt lyktorna som signalerade mot vägen; dessa var försedda med en roterande cylinder som gav blinkljuseffekt, glödlampan lyste konstant. Det fanns en färgväxlare som åstadkom rött sken när ett tåg kom in på någon av de spårledningar som styrde anläggningen.

Det är ganska troligt att HHJ antog Sandersons anbud. Aga fick också anbudsförfrågan, men jag hittade inget anbud därifrån.


Hela tråden: