Skånska vägskydd: Kärreberga än en gång (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, November 25, 2013, 01:03 (3888 dagar sedan) @ Harald

Det är inte Hedendalsvägen som syns på telekabelplanen utan en mindre, numera borttagen ägoväg som troligen inte hade något skydd alls. Hedendalsvägen låg längre ut.

Tack för korrigeringen!

...och nu hittade jag även en instruktion för Kärrebergas växel- och signalsäkerhetsanläggning. Instruktionen är från 1943, så antagligen gjordes någon ändring det året. Det fanns i varje fall ljussignaler både för infart och utfart, och i östra änden var dessa beroende av bommarna vid samtliga tre övergångar. Ja, för tåg mot Östra Ljungby omfattade beroendet förstås endast anläggning V1, Kärreberga östra.

Det fanns fem växlar som kunde läggas om centralt från vevapparaten. På ställverket satt ett kontrollampsskåp med bl a kontrollampor och strömbrytare för belysningen i bomsignaler V1, V2 och V3. Det nämns inget om röda ljussignaler mot vägarna, så kanske ombesörjde vridlyktorna fortfarande signalering både mot banan och vägen.


Hela tråden: