Nynäsbanan före elektrifieringen på 60-talet (Fotografier/bildfrågor)

av kjellgerik, Monday, November 25, 2013, 17:01 (3802 dagar sedan)

SNJ blev statligt bolag 1957 och gick upp i SJ först 1968. Från 1957 fram till banans elektrifiering 1962 fortsatte trafiken med SNJ rullande materiel kompletterat med bl a SJ motorlok. Det var en intressant bana för dåtidens tågintresserade, då det ofta bara fanns enstaka exemplar av de många lok- och motorvagnstyperna. Här följer några bilder från första hälften av 60-talet.

[image]
SNJ motorvagn XBo5 30 (köpt från SJ 1955, urspr MYJ 250/300, Kockums 1935) med en Box-vagn(?vad stod x för i littrat?) är på ingång från Hagalund till plattformen på Stockholm C 31 januari 1960.

[image]
SNJ XBo1 6 (x SJ Xo1 5 DEVA 51 1937) med Box-vagn rullar in till spår 12 på Stockholm C 31 januari 1960. Utmärkande för dessa DEVA-vagnar var deras låga höjd jämfört med personvagnarna.

[image]
SJ T8 208 (x SNJ 11 MAK 1951, sen SJ T31 138) med minst en SJ Bo6-vagn, står klart för avgång på spår 12, 23 april 1961 kl 12.15.

[image]
SJ T2 78 - SNJ Bo (?) - Bo 15 - F 41 på spår 12 (troligen "samma" tåg som ovan) 12 maj 1961, kl 12.28.

[image]
SNJ 9 (x SJ Xo4 16 / VBHJ 5 LHW 1938) med Box-vagn klar för avgång, 12 maj 1961.

[image]
SNJ Bo 1 Lj 1901. Stockholm C 12 maj 1961.

[image]
SNJ ABo 8 Gbg mek 1906. Stockholm C 12 maj 1961.

[image]
Devavagn SNJ XBFo5 4 (x LyJ 10 / SJ Xod5 6, 1932) uppställd på bangården i Tungelsta, där många tåg vände på den tiden. 13 maj 1961.

Det är onekligen stor skillnad mot dagens Nynäsbana...


Hela tråden: