Nynäsbanan före elektrifieringen på 60-talet (Fotografier/bildfrågor)

av Kjell Aghult, Wednesday, November 27, 2013, 08:19 (3795 dagar sedan) @ Torger

XBo5 30 köptes av MYJ ca 1935 och övertogs av SJ 1941, men torde ha stått avställd under krigsåren. Jag har hittills inte lyckats få någon tillförlitlig uppgift om var motorvagnen användes under åren 1945-55. De f d VBHJ-motorvagnarna gick omkring 1950 bl a i snälltåg Göteborg-Alvesta-Kalmar, kan MYJ-vagnen också ha gjort detta? Vet någon något om MYJ-vagnens tjänstgöring hos SJ?

Spekulation: Vagnen förblev i Ystad. I 1947 årsdrifttjänststatistik anges 1 förbränningsmotorvagn stationerad där (Förutom 55 ånglok). I 1949 års graf
framförs två tågpar Malmö-Ystad och ett Ystad-Eslöv med motorvagn. Tiderna
stämmer med att samma fordon användes.

Vagnen var tillverkad 1935 med Kockums tvno 304. Motorvagnarna låg i egen
tillverkningsserie med BHJ/VBHJ 1 (1928) som nr 301 och VBHJ 2-3 (1930) som nr 302-303.


Hela tråden: