Efterlyses bider från Antens station 1930-1970 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Per Ljungberg, Friday, September 19, 2008, 17:27 (5696 dagar sedan) @ Anton Torstensson

Mitt minne från 1950-60-talet är att den visade spårplanen stämde ganska bra även då. Gränsen för överföringstrafik gick ju vid Anten p.g.a av att Brobackatunneln var för trång(?) eller för låg(?) eller bådadera. Det var bommar vid den södra vägövergången och i norr gick vägen under järnvägen. Den stora vägen väster om bangården fanns inte då så här stämmer nog generalstabskartan bäst. Jag har för mig att stationshuset var gult, men jag kan ha fel. Tror inte att jag har något foto därifrån (har inte kollat). Och har jag det så är negativet i 6x6-format som jag inte kan skanna.
Vid Brobacken var det grindar för övergången mot Alingsås och därmed även en stuga för grindvakten. Vägen gick sedan i slingor upp över berget. Jag har också för mig att det fanns en kiosk eller café uppe utmed vägen över berget. Där var också "Brudsängen" eller "Brudarängen" där det enligt en sägen en brud kastade sig ned för branten mot Antens sydspets då hon inte ville gifta sig med den tilltänkte brudgummen.


Hela tråden: