Is/I4 vagnar av Tysk modell (Fordon: vagnar)

av Stefan Skoglund, Friday, September 19, 2008, 20:13 (5690 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

De "preussiska" vagnar som kom till Sverige hade "spetsiga" lagergafflar, där tvärslån under lagret var fastskruvad med en bult i vardera lagergaffeln.

Bindjärn om jag får be.> Förutom de olika snedstagen är det lagergafflarna.

Vagnarna typ "Königsberg" hade bredare lagergafflar, inte så spetsiga, tvärslån hade två bultar i vardera änden. DEN skillnaden är den mest signifikativa skillnaden mellan "äldre" resp "nyare" tyska vagnar överhuvudtaget (med nyare menas då sådana vagnstyper som tyska riksbanan anskaffade från cirka 1928). Lagergafflarna hade också upptill inpressade förstyvningar, ses på Märklinmodellerna.

Den distinktionen (bultantalet genom bindjärnet) syns på SJ-fordon också.


Hela tråden: